Ilse

Op zoek naar een sportmassage




sportmassage

"Het grootste kapitaal van de mens is gezondheid van lichaam en geest"

U denkt misschien pas na over een blessure, wanneer u er eentje opgelopen heeft. Maar wist u dat een sportmasseur uw spieren preventief kan masseren, wat de kans op een blessure verkleint en de sportprestaties verhoogt? Als het risico om geblesseerd te raken groot is, kan als extra bescherming of ter ontlasting van een "zwakke schakel" tape of een bandage worden aangelegd.

sportmassage_beenSportmassage is een manier om voor en na een sportprestatie het herstel van de spieren te bevorderen. Naast een goede warming-up is een pre-activiteitsmassage een goede voorbereiding op een prestatie. Net zoals, naast de cooling-down, een post-activiteitsmassage.

Vaak blijven we met spierpijnklachten en blessures onnodig en te lang doorlopen. Hoe klein een blessure of klacht ook lijkt, hij kan spieren, pezen en gewrichten beschadigen, waardoor de klachten verergeren. Vermoeidheid, stijfheid en pijn kunnen u dan belemmeren bij sport en werk. Sportmassage wordt gegeven aan de gezonde sportbeoefenaar om de lichamelijke conditie te bestendigen, te verbeteren en/of eventuele nadelige gevolgen van de sport als vermoeidheid, spierpijn en blessures zoveel mogelijk te voorkomen: de circulatie van het lymfestelsel verbetert, en de verwijdering van afvalstoffen, zoals melkzuurbacteriën, versnelt. Een van de meest belangrijke factoren die de massage beïnvloeden is het tijdstip van de massage ten opzichte van de sportprestatie. Zo onderscheidt men:

Preactiviteitsmassage

voorafgaand aan de sportbeoefening. Het doel is de spieren een betere doorbloeding te geven om de sporter lichamelijk (en ook geestelijk) voor te bereiden op de komende lichaamsinspanning en de kans op blessures te verkleinen.

Interactiviteitsmassage

tussen twee prestaties in, bijvoorbeeld in de rust. Afvalstoffen worden weggewerkt zodat men daarna weer optimaal kan presteren.

Postactiviteitsmassage

na afloop van de prestatie. Tijdens de sportbeoefening ontstaat naast een grotere spierdoorbloeding een grotere vochttoevoer naar de spieren en melkzuurophoping, waardoor spierpijn en spierstijfheid kunnen optreden. Door massage worden de weefsels hersteld en vermoeidheids-, afvalstoffen en vocht afgevoerd, waardoor het herstel wordt bevorderd en eventuele spierpijn wordt voorkomen of sneller weggewerkt.

Passiviteitsmassage

deze wordt toegepast in een trainingsvrije periode met als doel verlies van conditie zoveel mogelijk tegen te gaan.

Preactiviteitsmassage is een stimulerende massage, postactiviteitsmassage zorgt voor complete psychische en lichamelijke ontspanning door een verbeterde doorbloeding, dehydratie (ontwatering) van de spieren, wegwerking van afvalstoffen, verbetering van de stofwisseling en een verbeterde spierfunctie.

De massagetechnieken, die worden toegepast zijn effleurages (strijkingen), petrissages (knedingen), fricties (cirkelmassages), vibraties (trillingen) en tapotages (hakken, kloppen, slaan). Door de verschillende handgrepen goed te doseren, wordt optimaal effect bereikt.

Deskundige begeleiding door Bink&beauty voor bedrijven en particulieren vergroot de kans op goed herstel en voorkomt verergering van klachten. Ook wordt de kans dat de blessure terug zal komen kleiner.

  • deelmassage nek, rug, schouders
  • deelmassage voor- en achterzijde benen
  • deelmassage borst, buik, voor- en achterzijde armen
  • massage van een enkele spiergroep / behandeling lokale blessure

In de door u aangegeven tijd kunt u aangeven welk lichaamsdeel u behandelt wilt hebben.

 

Een behandeling begint met een kort intakegesprek, "terwijl je ondertussen kunt genieten van een heerlijk warm voetbad", waarin jij je wensen aan kunt geven. Bijvoorbeeld of je de massage puur doet voor de ontspanning of juist om bewust je lichaam beter te leren kennen

De massage zelf duurt de door jou aangegeven minuten, 60,90 of 120 minuten, je ligt op een heerlijk verwarmde tafel in een sfeervolle omgeving.